Jo edellisellä Porin-reissulla tuli kanootin kansi kuidutettua. Ensin hioin kannen vielä toistamiseen, niin, että varsinkin edellisellä käyntikerralla kitatut kohdat tulivat hiotuksi huolella. Samalla päätin hioa koko kanootin toistamiseen läpi, jotta sen muodot olisivat mahdollisimman tasaisia. Samassa taisi kanootista hävitä kutakuinkin kokonaan epoksi, jonka sen pintaan ennen hiontaa olin telannut. Taas vierähti useampi tunti rattoisasti kanootin pintaa hiotessa.

Lasikuitumaton levitin kanootin kannen päälle ja teippasin sen paikalleen melko kireäksi. Kannen etuosassa ja takaosassa käytin myös nuppineuloja, maton saamiseksi tarpeeksi kireäksi. Kun matto oli paikallaan, alkoi sen kyllästys paikalleen.

Aloitin kyllästyksen istuinaukon etureunasta, josta lähdin etenemään kertakäyttömukillinen kerrallaan eteenpäin. Saatuani etukannen kyllästetyksi jatkoin istuinaukon reunoja myöden taaksepäin. Levitys sujui ilman isompia ongelmia, etukäteen olin pelännyt, että telatessa kankaan kiristyessä olisi syntynyt isompia ryppyjä.

Ikkuna-ajan puitteissa levitin vielä kerroksen epoksista sekoitettua kittiä tasoittamaan kankaan epätasaisuuksia. Epoksikitin levitin lastalla, minkä jälkeen jätin lasikuidun ja kitin rauhassa kovettumaan.

Nyt viime viikonloppuna hioin lasikuidutetun kannen taas perusteellisesti niin, että ylimääräinen epoksikitti tuli suurimmaksi osaksi jauhettua työtilan lattialle. Tavoitteenani oli, että valkoista lasikuitu kittiä jäisi pelkästään maton syvimpiin kohtiin ja hionnan jälkeen maton rakenne olisi selvästi nähtävissä.

Tässä vaiheessa huomasin, etukannelle jääneen muutamia ilmakuplia. Pyrin hiomaan kuplat tasaisiksi ympäristönsä kanssa. Kun lasikuidun rakenne oli tarpeeksi rikkoutunut, kangas pehmeni tarpeeksi, jolloin ensi epoksin levityksen yhteydessä voin kyllästää sen uudestaan.


Vasemmalla lasikuituun syntynyt reikä ja oikella kasaan hiottu ilmakupla.

Hankalampi ongelma oli kohta, johon oli päässyt tipahtamaan tippa hartsia ilman kovetetta. Ilmeisestikin jollain kerralla oli hartsia päässyt tippumaan pikkaisen kertakäyttömukin ulkopinnalle ja siitä edelleen kanootin pinnalle. Tämän pisaran alla ollut hartsi ei sekään ollut kovettunut, joten hiottaessa kanootin pintaa rikkoutui se ja lasikuitukangas kyseisestä kohdasta. Täytynee paikata kyseinen kohta myöhemmin palalla ehjää kangasta.

Hionnassa vierähti taas useampikin tunti.