Pyrkiessäni ensimmäistä kertaa Kutsajoella sijaitsevalle Nivajärvelle, pysähtyi matkantekoni siihen, ettei autoni selvinnyt huonoja teitä Kutsajoen rantaan, eikä lasikuitukanoottejamme olisi millään saanut kannettua useita kilometrejä Venäjän erämaata. Tämän ongelma mielessäni samana syksynä satuin kokeilemaan koottavaa kanoottia. Minulle kävi kuten myyjä totesi: useimmat, jotka kanoottia ovat kokeilleet, ovat sen myös ostaneet. Malliltaan kanootti ei ollut nykyään muodissa olevaa puhallettavaa mallia, vaan alumiiniputkirunkoinen, jonka ympärille kumikangas pingotetaan. Malli oli hinnaltaan melko edullinen kiinalaisvalmisteinen Atlatl.


Kannootti koottuna

Kanoottini mahdollisti minulle seuraavana vuonna pääsyn kyseiselle Nivajärvelle. Samoin se on ollut mukanani monilla työmatkoilla saaristossa, jossa se on tuonut mahdollisuuden kulkea yöpymissaarten lähivesillä. Olen Jurmossa kokeillut sitä melko kovassakin aallokossa. Tässä kokoan hieman siitä saamiani kokemuksia.


Kanoottipaketin sisältö: alumiiniputkirunko, istuinaukon reunus, nahka, istuin, aukkopeite, pumppu ja katkomela.

Kanootin kokoaminen kestää vartista puoleen tuntia. Kokoaminen alkaa alumiiniputkirungon kokoamisella. Pitkittäistuet kootaan telttakeppien tapaan ja sen jälkeen laipiot kiinnitetään putkiin. Lopuksi pitkittäistuet kiinnitetään siipimuttereilla peräkappaleeseen. Tämän jälkeen kanootin nahka pujotetaan kehikon ympärille. Kokoamisen vaikein vaihe on melko tiukan nahkan pingottaminen taljan avulla kehikon ympärille. Kun nahka on saatu riittävän hyvin kehikon päälle, vedetään takakansi kiinni vetoketjulla ja suljetaan vedenpitävyyden varmistava läppä kiertämällä sen päälle. Tämän jälkeen kiinnitetään istuin, istuinaukon reunus ja pumpataan sivu ponttonit täyteen ilmaa. Kokoaminen on helpompaa, jos edellisestä kokoamisesta on vain lyhyt aika, koska kangas silloin on valmiiksi hieman venynyt.


Koottu kanootin kehikko

Melottavuudessaan kanoottini on osoittautunut varsin päteväksi laitteeksi. Sen melontaominaisuudet, mitä suuntavakauteen ja nopeuteen tulee vastaavat melko tarkkaan vastaavan kovarunkoisen kanootin ominaisuuksia. Kanootin pituus on vajaat neljä metriä ja leveys noin 65 senttiä, joten nopeudeltaan se ei vastaa varsinaisia merikajakkeja. Koottavalla kanootilla nopeuden rinnalla myös paino on tärkeä ominaisuus. Tämän kokoisen kanootin paino meloineen, pakkauksineen ja kelluntaliiveineen jää n. 16 kiloon, minkä retkivarusteineen pystyy vielä kantamaan.

Aallokossa uskaltaisin väittää kanootin olevan vastaavaa kovaa kanoottia tukevamman, koska se imee osan aaltojen energiasta rungon joustoihin ja kankaiden joustoon. Samoin se myötäilee aallokon muotoja, joka myös tuo lisää tukevuutta. Jotkut melojat väittävät sen myös tuovan lisää nopeutta kovassa kelissä. Meloessa voi myös tuntea aaltojen liplatuksen varpaita vasten, mikä tuo tunteen veden läheisyydestä. Koottavan kanootin pakkaaminen on yhtä helppoa kuin rinkan tai intiaanikanootin, vetoketju auki ja tavarat sisään.


Kanoottireppu edestä ja takaa

Luvalla sanoen on kanootissani toki huonoja puoliakin. Kanootin päälikangas ei ole täydellisen vedenpitävä, vaan tihkuu hieman vettä läpi. Tästä ja välilaipioiden puutteen johdosta, tulee kaikki tavarat pakata vedenpitäviin melontasäkkeihin. Kanootin pohjakangas on minulta kerran mennyt puhki osuessani johonkin terävään veden alla, kuitenkin Kutsajoella kolistelin monia koskia alas ilman merkittäviä vaurioita. Kuitenkin pohjaan saattaa tulla melko helposti pieniä reikiä, jotka on kuitenkin melko helppo korjata mukana tulevalla paikkasarjalla. Lopuksi kanoottini halpa hinta näkyy viimeistelyn puutteina. Alumiinirungon osat liittyvät toisiinsa muovisilla liitoskappaleilla, joiden kestävyys on arvoitus, oletettavasti joudun kuitenkin niitä vielä joskus korjailemaan. Monessa muussakin kohdassa näkyy pieniä puutteita viimeistelyssä.

Yhteenvetona voi kuitenkin todeta koottavan kanootin ratkaisevan muutaman melko tavallisen melontaharrastukseen liittyvän ongelman:

  1. Kanoottia ei vaadi erityisiä säilytystiloja vaan se pakattuna mahtuu tavalliseen vaatekaappiin tai kerrostalon vinttikomeroon.
  2. Kanootti on helppo kuljettaa vesistön äären käyttäen vaikkapa julkisia kulkuneuvoja.
  3. Se on tarvittaessa helppo kuljettaa sangen kauas lähimmältä autotieltä ja se mahdollistaa matkan varrella useiden kilometrien, jopa kymmenien kilometrien kantomatkat.

Vaikka oma yksilöni oli melko vaatimaton, on koottavia kanootteja myös mahdollista saada varsin laadukkaita malleja, joilla on tehty varsin vaativia retkiä maailman merillä. Näitä tosiasioita vasten on varsin omituista, että melontaliikkeissä ei niitä myydä yhtä mallia lukuun ottamatta.